Miksi Spotify pitää suomiräppiä huumorimusiikkina?

Et ikinä arvaa, miten mulle kävi tänä aamuna? No mä kerron, mitä mulle kävi tänä aamuna.

Mä heräsin puoli viideltä, niin kuin jokainen luterilaisen työmoraalin omaksunut kansalainen. Suoritin aamutoimenpiteet, puin päälleni, hipsin ulos, hyppäsin autoon ja laitoin Spotifyn päälle.

Maanantait on kivoja päiviä musadiggarille, koska silloin Spotikka julkaisee käyttäjän kuuntelutottumuksiin perustuvan Discover Weekly -soittiksen. Mun listalleni algoritmi valikoi yleensä kaikkea riemastuttavista yllätyksistä klassikkobiiseihin ja aikaisemmin itselleni tuntemattomiin tuttavuuksiin. Mutta ei tänä aamuna.

On näet käynyt niin, että viimeiset pari viikkoa olen kuunnellut melkoisen paljon suomenkielistä räppiä. Niin sanottua kaikkien tuntemaa good stuffia (mähän en oo koskaan ollut mikään hip hop -fani), eli Asaa, MC Taakibörstaa, Palefacea, Julmaa Henriä, SMC Lähiörottia, Paperi T:tä, RugerHaueria ja sen sellaista.

Oletin, että näillä artisteilla Spotikka osaisi ehdottaa minulle muita kotimaisia hip hop -akteja, MUTTA JUMALEISSÖN MITÄ VIELÄ!

Sain kuunnella työmatkani aikana M.A. Nummisen Yes Sir, I Can Boogien, Martti Servon Viikonlopun sekä Lapinlahden lintujen klassikon Vanha suomalaisten poikain vitutuslaulu. Palan painikkeeksi listalla oli myös Don Huonoja, Kerkko Koskista ja Anna Puuta, eikä siinä mitään, kelpaavathan ne, mutta yleensä toisessa yhteydessä.

MITÄ TAPAHTUI? Miksi Spotify reagoi suomenkieliseen hip hopiin näin, huumorimusiikilla ja suomipopilla? Omissa kirjoissani Julma H ja Martti Servo eivät löydy ihan samoilla hakusanoilla. Tietääkö Spotify jotain, mitä mä en tiedä?

Ja pitääkö mun jatkossa kuunnella räppiä jollain toisella profiililla, että saisin vanhan Discover Weeklyni takaisin?

Outoa.

Onks muilla vastaavia kokemuksia?

Mä oon Antti. Stop, Shake, Honey, Go on Facebookissa, ja mä oon esim. Twitterissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s