Muistatko, kun The KLF poltti miljoona puntaa takassa? Katso siitä kertova dokumentti sit’

Legendaarinen (en käytä ilmaisua kevyin perustein) The KLF tekee paluun. Yhtyeen on määrä julkaista JOTAIN 27. elokuuta 2017.

Yhtyeen musiikillisesta merkityksestä on puhuttu paljon, mutta koska 90-luvun vaihteessa olin itse niin tiukasti kitaramusiikin pauloissa, en oikein ymmärtänyt hypeä. Mut duon harjoittama taide- ja häppeninkipuoli kiinnosti paljonkin, erityisesti se varsin kuuluisa miljoonan punnan polttaminen.

Aikalaiset muistanevat tapauksen oikein hyvin.

Aamuyöllä 23. elokuuta vuonna 1994 Bill Drummond ja Jimmy Cauty polttivat miljoona puntaa – rahat, jotka he olivat tienanneet The KLF:n kanssa. Paikaksi valikoitui hylätyn asuntoveneen takka Skotlannin länsirannikolla sijaitsevalla Juran saarella. Tempauksen ymmärtäjät olivat ylivoimaisessa vähemmistössä.

Cauty perusteli: ”It´s to do with controlling the money, because money tends to sort of control you when you got it. You want to spend it, give it away, invest it. We just wanted to be in control of it.”

Drummondin ja Coutyn ystäväpiiristä kerrottiin, että vaikka kaksikko pelasi coolia tapauksen jälkeen, se muutti heitä jotenkin. Teki sulkeutuneimpia tai jotain.

Myöhemmin kaksikko puristi polttamiensa rahojen tuhkasta tiiliskiven. Drummond vakuutti yhä, että teko kannatti: ”We wanted to have the money. But we wanted to burn them more.”

Henk. koht. olen sitä mieltä, että Drummond ja Cauty olivat väärässä. Raha kontrolloi enemmän niitä, joilla sitä ei ole kuin niitä, joilla sitä on. Taiteen tekeminenkin on huomattavasti helpompaa, jos on rahaa.

Mut mä en ookaan polttanut miljoonaa puntaa.

Tällä kryptisehköllä videolla The KLF vihjasi paluustaan pari päivää sitten.

Mä oon Antti Granlund, radiojäbä ja musiikkikirjoittaja. Stop, Shake, Honey, Go on Facebookissa, ja mä oon esim. Twitterissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s