Mäkin otin osaa tähän 10 Teenage Albums -hommaan

Netissä (lähinnä Facebookissa) on pyörinyt viime päivät listoja ihastuttavista levyistä. Eli niistä, jotka ovat muokanneet listan tekijän musiikkimakua ja identiteettiä teinivuosina. Vaikuttaneet suuresti siihen, minkälaisia heistä on tullut.

Meemin muoto ei ole erityisen tiukka. Sääntöjen mukaan pitää valita noin 10 levyä omilta teinivuosilta (esim. yläasteen alku – lukion loppu). Albumit voivat olla kyseisenä aikana ilmestyneitä, mut ei kukaan naamaan lyö, jos mukaan on ottanut vanhojakin lättyjä.

Omalle listalleni valitsin vain teini-ikävuosinani julkaistuja levyjä, koska niistä näkee kivasti musiikkimakuni kehityksen heavystä alternativeen.

10 Teenage Albums 1988 – 1995 by Antti G.

Helloween: Keeper of the Seven Keys part II
Olin aloittanut musadiggailun Twisted Sisterin ja Kissin avulla.Helloweeniin ihastuminen oli se hetki, jolloin musiikkimakuni erosi ns. normaalin tamperelaisen esiteinin vastaavasta. [Kuuntele Spotifyssa]

Faith No More: The Real Thing
Yläasteen alussa muutama koulukaveri tykkäsi Faith No Moresta. Osin ensin Live at the Brixton Academyn (taisi olla eka omistamani cd), sit The Real Thingin, jonka kanssa aika kului rattoisasti parisen vuotta. Angel Dust päätti faniuden, koska olin tuolloin jo hurahtanut punkkiin ja altsuun. [Kuuntele Spotifyssa]

Guns N’ Roses: Use Your Illusion part II
Mielelläni väittäisin pitäneeni Appetite for Destructionista, mut se tuntui ilmestyessään ihan liian löysältä, kun vain hevi kelpasi. Tiedän, epäloogista kuin mikä. Yläasteella tästä lisäksi OLI PAKKO pitää. [Kuuntele Spotifyssa]

CMX: Aurinko
CMX pelasti minut normaaliudelta juuri, kun olin lipumassa tykkäilemään esim. AC/DC:sta. Löytyi yhtye, jota juuri kukaan ei ymmärtänyt. Mutta ne harvat, jotka ymmärsivät, ymmärsivätkin sitten tosi paljon. Hyvin nopeasti Veljeskunnasta ja Kolmikärjestä tuli tärkeämpiä levyjä, mutta Auringon poppibiisit (Ainomieli ja Härjät) avasivat portin. [Kuuntele Spotifyssa]

Y.U.P: 1990-1992
Sama jengi diggasi CMX:stä ja YUP:sta. Mitään bändien välistä kilpailuasetelmaa ei ollut. 1990-1992 kokosi yhteen bändin alkupään suomenkielisen tuotannon. TODELLA tärkeä levy. [Kuuntele Spotifyssa]

Pixies: Bossanova
Hankin Doolittlen vasta myöhemmin jostain syystä, ehkä siksi, että nämä riittivät. Pixiesistä tuli minulle lukioajan tärkein ulkomainen yhtye, ja sittemmin päädyin soittamaan myös Pixies-coverbändissä muutaman keikan. [Kuuntele Spotifyssa]

Weezer: Pinkerton
Mulle kysymys: “Sininen vai musta?” oli yksi helpoimmista vastata. [Kuuntele Spotifyssa]

Smashing Pumpkins: Siamese Dream
Smashing Pumpkins oli mun bändi. Oma löytö. Kukaan meidän koulussa ei tiennyt siitä ennen Siamese Dreamia, eikä juuri kukaan sen jälkeenkään. Mä höyrysin ja esittelin ja intoilin, mut kaverit pääsi mukaan vasta seuraavan levyn kohdalla. [Kuuntele Spotifyssa]

Sonic Youth: Washing Machine
En muista lukiokavereihini lukeutuneen ketään muuta SY-fania. Washing Machine oli hieman outo albumi ensimmäiseksi hankinnaksi, mut niin se kävi. [Kuuntele Spotifyssa]

Karkkiautomaatti: Karkuteillä
Lahti-skenen kirkkain helmi mulle, silloin aluks. Hei Johanna on yhä suomalaisen musiikin upeimpia hetkiä. Osa biiseistä tosin oli parempina versiona Karkkiksen seiskoilla. [Kuuntele Spotifyssa]

Mä oon Antti. Stop, Shake, Honey, Go on Facebookissa, ja mä oon esim. Twitterissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s