Mitä yhteistä on Hectorilla, Pixiesillä ja Frank Frank Frankilla?

Band seeks bassist in to Hüsker Dü and Peter, Paul & Mary. Please – no chops.

Tiedätkö Hectorin? Sen Hectorin, joka menetti 90-luvulla luovuutensa yhden Jyrki Lehtolan kolumnin takia, ja kun sit pari vuotta sitten julkaisi vuosien tauon jälkeen albumin, Soundi tarjoili sille 134 pilkkasanaa ja yhden tähden. Joo, se Hector on itse asiassa tehnyt erittäin arvostettavan ja mittavan uran, joka piikkasi 70-luvulla, siihen aikaan, kun hän luuli olevansa Suomen David Bowie.

Hector ei tietenkään oikeasti ollut Suomen David Bowie, ei sinne päinkään, mut jotain omaperäistä hän oli. Kuin parrakas, kaksimetrinen Donovan olisi innostunut Kapteeni Karista, vetässyt meikit naamalleen ja alkanut mumista jotain outoa Narnia-läppää.

Nii-i. Jokainen artisti on irvikuva idolistaan.

Tämä tuli mieleen, kun lueskelin Frank Frank Frankin tiedotetta ja kuuntelin kolmikon uutta biisiä Heart. Kokoonpano mainitsee vaikuttimikseen Björkin, Princen ja Spice Girlsin, ja vaikka kuvauksessa lienee mukana pixiesmäistä huumoria (Kim Deal ja David Lovering liittyivät yhtyeeseen vastattuaan yllä siteeraamaani lehti-ilmoitukseen), he saattavat olla osin jopa tosissaan.

Ja joooooo, kyl mä ehkä voi ostaa ajatuksen yhtyeestä, jolla on björkmäistä taiteellisuutta, princemäistä äänillä taiturointia ja spicegirlmäistä voimaa ja ajoittaista pop-osaamista, mut eihän siis oikeasti Frank Frank Frank kuulosta noilta. Mut jotain omaperäistä heissä on.

Yhtyeen eka sinkku Heart on taidokas, rakenteeltaan arvaamaton, äänellisesti innovatiivinen ja sanomaltaan koskettava biisi, josta ei tietenkään tule listaykköstä, mutta ne, joihin se osuu, ottaakin sit osumat vastaan oikein kunnolla. Sekä päähän että sydämeen.

Ja mitä enemmän mä tätä biisiä kuuntelen, sitä tyytyväisempi mä oon, ettei se kuulosta Björkiltä, Princeltä tai Spice Girlsiltä.

Ja livenäkin osaavat, jopa semin punkrokisti!

Mä oon Antti. Stop, Shake, Honey, Go on Facebookissa, ja mä oon esim. Twitterissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s