Puolivuosikatsaus! Eli paljon Stop, Shake, Honey, Go kerää lukijoita – ja miks mä teen tätä

Ou jee! Maailma on siinä pisteessä, että blogi on ollut aktiivinen puoli vuotta. Kun lokakuun lopussa päätin taas aloittaa vapaa- ja omaehtoisen musiikkikirjoittamisen, tein itselleni pari lupausta ja annoin muutaman tehtävän.

En kertonut niistä silloin, mutta nyt voin kertoa.

  1. Lupasin keskittyä uuteen kotimaiseen musiikkiin. Olin ollut pari edellistä vuotta musadiggarin pahimmassa paikassa: välinpitämättömyyden suossa. Se on helvetillinen paikka. Mutta onneksi oikealta ja vasemmalta alkoi ilmestyä toinen toistaan upeampia bändejä. Aloin taas innostua…
  2. …joten lupasin kirjoittaa innoissani ja olla tosissani, eli kertoa oikeasti, mitä mieltä olen. Aika moni yrittää olla nykyään tosi cool tai tosi kaveri. Cool niin, että ei viitsi asettua alttiiksi kylmille kommenteille. Ja kaveri niin, ettei uskalla sanoa mielipidettään, jos artisti tai levy-yhtiö tai joku muu vastaava on vaarassa suuttua.
  3. Lupasin hölmöillä. Se on tosi kivaa. Hölmöily. Mä oon huomannut, että jos kirjoittaa pelkästä musiikista, aika harvaa kiinnostaa. Mä oon esimerkiksi keksinyt synonyymejä rakastelulle, kieltänyt peukkubassottelun, väittänyt Pihtiputaan vaakunan olevan black metal -symboli, antanut meikkausohjeita ja hehkuttanut varjonyrkkeilytanssia. En mä tiedä, onko nää jutut aina niin kummosia, mut ainakin ne on mun omia, silloinkin, kun ne on ihan paskoja.
  4. Lupasin ottaa kantaa. Pari levy-yhtiön tyyppiä on suuttunut mulle sen Jenni Vartiaista koskeneen kirjoituksen vuoksi. Ja osa indietyypeistä oli ihan hiilenä, kun kehuin Pete Parkkosen nakumusavideota. Ja muutama tuhat ihmistä oli pikkkkasen verran eri mieltä siitä, saiko Sara Forsbergistä kirjoittaa totuudellisen sanomalehtiartikkelin. Mut niinhän sen pitää mennä. Ei kaikkia voi miellyttää.
  5. Lupasin olla tarpeeksi aktiivinen, mutta en liian julma itselleni. Vanhan blogin aikaan vuonna 2011 tein 583 postausta. Se on aika paljon. Nyt ajattelin, että 4 – 5 kirjoitusta viikossa on sopiva määrä. Ja se on.
  6. Lupasin kirjoittaa blogia puoli vuotta ja sen jälkeen katsoa, kiinnostaako se lukijoita (eli nykyistä indieyleisöä) vai ei, ja kannattaako minun jatkaa.

Niin että nyt on tilinteon aika. Totuuden aika.

Statistiikan aika.

Jos mukaan otetaan kokonaiset kuukaudet, kävijämäärät näyttävät tältä:statsit

Marraskuussa kävijöitä oli 4 959 ja sivulatauksia 7 200.
Joulukuussa kävijöitä oli 4 256 ja sivulatauksia 6 280.
Tammikuun luvut olivat 3 872 ja 6 357.
Helmikuun 3 195 ja 5 556.
Ja maaliskuun peräti 11 613 kävijää ja 15 512 sivulatausta.

Eli keskimäärin Stop, Shake, Honey, Go kerää yli 5 500 kävijää kuussa. Sivulatauksia on keskimäärin noin 8 200. Viikkoluvut ovat bouttiarallaa 1 300 eri tyyppiä ja 1 700 sivulatausta. Viisi kuukautta on aika kiva aika laskea näitä, kun silloin hiljaisemmat ajat ja hittikirjoitusten tuomat superpäivät tasoittavat toisiaan.

Kaikkiaan mä oon aika helkkarin tyytyväinen näihin lukuihin.

Luetuimmat tekstit ovat tässä:luetuimmat sshg

Eli kyl tää ajankohtaisista asioista kirjoittaminen kiinnostaa. Silti blogin perustarkoitus on uusien kotimaisten bändien esittely ja kehuminen, ja valtaosa kaikista kävijöistä on tullut just niitä juttuja lukemaan.

Tietysti mä oon tosi iloinen myös siitä palautteesta, jota bändit ovat antaneet. Yhtyeet on tosi paljon aktiivisempia kuin viisi vuotta sitten, aktiivisempia ja avoimempia ja osaavampia, ja ihmiset osaa muutenkin keskustella nykyään paremmin. Se johtaa siihen, että yhtyeet saa musiikilleen enemmän kuuntelijoita, ja sehän on tän koko jutun tarkoitus.

Lokakuussa mä esitin toiveen, että Suomessa olisi tarvetta blogille, joka keskittyy kotimaiseen indie- ja altsumusiikkiin. Mä oon tosi onnellinen, että sellainen tarve on.

Eli Stop, Shake, Honey, Go jatkaa, suuremmalla motivaatiolla kuin koskaan.

Mä oon Antti. Stop, Shake, Honey, Go on Facebookissa, ja mä oon esim. Twitterissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s