Minä, mun sisko ja meidän isän SUURI SYNTETISAATTORIHUIJAUS!

80-luvulla minä ja siskoni Maija soitimme molemmat pianoa. Käsittääkseni olimme kumpikin ikäisiksemme suht hyviä soittoniekkoja, jos nyt koulussamme saattoi yksi tai kaksi parempaakin olla.

Samaan aikaan lempilevyihimme lukeutuivat isän levyhyllystä löytyneet Walter Carlosin (sittemmin Wendy Carlosin) Switched-On Bach (1968), Switched-On Bach II (1973) ja By Request (1975), jossa Carlos versioi syntetisaattoriarmeijansa avulla Johann Sebastian Bachin klassikkoja ja esimerkiksi Beatlesia ja Tom Jonesia. Meitä kiehtoivat paitsi levyjen hassu äänimaailma, myös ne monimutkaiset soittimet, joilla äänet oli saatu aikaan.

Isämme huomasi tämän, ja koska hänellä oli jo tuolloin kettumaisen ovela mieli, hän keksi huiman juonen. Hän ylimotivoisi meidät mahdottomalla tehtävällä.

Isä sanoi, että jos jompikumpi meistä pystyisi esittämään Frédéric Chopinin mestariteoksen Valses Op. 64 No. 1 Des-Durin, eli ns. Minuuttivalssin, 57 sekunnissa, isä ostaisi tälle oman syntetisaattorin. Nuotitkin hankittiin, mutta tietysti kappale oli aivan liian vaikea ala-asteikäiselle.

Vuosien saatossa haaste unohtui.

Kuuntelin eilen pitkästä aikaa Minuuttivalssin YouTubesta. Hämmästykseni oli melkoinen, kun Ignaz Friedmanin loistokas versio kesti noin puolitoista minuuttia. Tutkin internetin syvyyksiä ja opin, ETTÄ SITÄ SAATANAN BIISIÄ EI OLE TARKOITETTUKAAN SOITETTAVAKSI MINUUTISSA!

”Nimestään huolimatta Minuuttivalssi kestää esitettynä tyypillisesti puolestatoista kahteen minuuttia.” -Wikipedia

Hyvin pelattu, isä.

Mä oon Antti. Stop, Shake, Honey, Go on Facebookissa, ja mä oon esim. Twitterissä ja Instagramissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s