Miksi mun on pakko nähdä The Holy uudestaan?

Mä ajattelin paljastaa yhden salaisuuden, jota ei jostain syystä haluta kertoa kaikille bändeille.

Että mikä teidän tavoitteenne on?

Mikä on teidän tavoitteenne, kun te teette uuden biisin? Mikä on teidän tavoitteenne, kun te menette haastatteluun? Tai silloin, kun esiinnytte yleisölle?

Aina joskus mä keskustelen promoottorien, tiedottajien ja muiden levy-yhtiötyyppien kanssa siitä, miten sen ja sen artistin haastattelu meni. Että saatiinko me mitään irti, oliko artisti hauska, oliko hyviä tarinoita, muistiko se tuoda esille sen ja sen sovitun jutun, oliko viihdyttävä.

Mulla on näissä keskusteluissa tapana jakaa haastateltavat kahteen porukkaan: niihin, joita me halutaan jututtaa uudestaan ja niihin, joilla ei ole niin väliä. Artistin suosiolla on jonkin verran merkitystä asiaan, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin sillä, miten ja mistä aiheista hän on onnistunut keskustelemaan. Esimerkiksi Jonne Aaron on aina ollut ihastuttava puhuja. Ja Toni Wirtanen. Tai Erin, tai Roope Salminen. Sitten niitä laimeampia on… moni muu.

Pointti on tämä: esimerkiksi Roope Salminen on päätynyt joka helvetin paikkaan, koska hän on ollut aina niin helvetin hurmaava. Ensin esiintyjänä, sitten haastatteluissa, sitten juontajana, radiossa, televisiossa, kaikkialla. Syy on se, että hän on tajunnut tän jutun, mistä mä nyt puhun.

Esiintyjän tavoite on, että häntä halutaan lisää.

Kun bändi tekee biisin, yleisön on haluttava kuulla se seuraava. Kun bändi menee haastatteluun, haastattelijan on haluttava hänet sinne myös tulevalla promokierroksella (ja mieluusti jo ennen sitä, millä tekosyyllä tahansa). Ja kun bändi esiintyy livenä, yleisölle on saatava tunne siitä, että tämä pitää kokea vielä kerran – tai monta kertaa.

Mulla on tosi vähän näitä artisteja ja bändejä, siis niitä, joiden keikoille mulla on ikävä. Viime vuonna Mikko Joensuu oli sellainen. Ehkä mä Iggy Popin vielä näkisin. Tai 90-luvun keikkasettiä paiskovan Circlen. Tai, en mä tiedä, nyt mä joudun keksimään näitä.

Paitsi The Holya en joudu.

Näin yhtyeen ekaa kertaa Valoa Festivalilla helmikuussa ja rakastuin. Nyt kolmen kuukauden jälkeen olen yhä sitä mieltä, että The Holy oli festarin paras esiintyjä, esimerkiksi loistavaa Mikko Joensuuta parempi. Se intohimo ja itseluottamus, joka helsinkiläisbändistä huokui, oli jotain täysin poikkeuksellista.

The Holy ei vain ottanut otteeseensa, se vyöryi yli. Mites mä kirjoitin?

”Mikon ja Eeron tuplarumputykitys, Pyryn loihtimat dynaamiset kitarakudelmat, Lauran viileyttä hohkanneet, tiukat bassolinjat. Henrikin lauluääni JA JUMALAUTA LAVAPREESENS! Nuoret tyypit, itsevarmoina ja valmiina. Itsevarmoina siitä, että he täyttävät koko Pakkahuoneen isolla bändisoundillaan ja loistavilla biiseillään. Valmiina jyräämään jokaisen festari- ja klubilavan, jonne heidät tänä vuonna kutsutaan.

Bändin More Escher And Random Notes -ep:n biisit soivat äänekkäämpinä kuin levyllä, mutta aivan yhtä hallittuina. Uuttakin materiaalia kuultiin, joskin siinä vaiheessa aloin olla jo niin kovissa musiikkinirvanoissa, että pystyin keskittymään lähinnä bändin taivaalliseen soundiin. Jotenkin mieleen jäi Can’t Remember Your Name keikan huippukohtana, mutta saattoi se olla jokin muukin. Kun niitä oli niin paljon.

The Holyn esiintyminen oli täynnä kauneutta, rauhaa, raivoa ja rytmiä. Aaltoja ja omistautumista.”

Bändi esiintyy tänään Tampereen Klubilla. Ei ole mitään mahdollisuutta, etten olisi paikalla. Vvielä kun toinen esiintyjä on viime viikolla ylistämäni Lake Jons.

Illasta on tulossa ihana.

TUU SÄKIN, JOOKO?

Mä oon Antti. Stop, Shake, Honey, Go on Facebookissa, ja mä oon esim. Twitterissä ja Instagramissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s