Top5 virheet Helsingin Sanomien Flow Festival -kirjoituksessa

Miten kaupunkikulttuurista keskusteleminen onkin taas niin hirveän vaikeaa? Arttu Seppänen kirjoitti eilen Hesariin jutun otsikolla Flow on kasvanut liian isoksi eikä enää kelpaa massasta erottujien identiteetti­projektiksi – ainutlaatuiset kokemukset haetaan nyt pieniltä festivaaleilta. Siinä menee muutama asia väärin.

Esimerkiksi nämä:

  1. ”Flow on kasvanut liian isoksi…”
    Siis liian isoksi millä perusteella ja kenen mielestä? Flow on nykyisellään, 75 000 – 80 000 ihmisen festivaalina juuri hyvän kokoinen. Paljon ihmisiä tarkoittaa paljon lipputuloja, ja se tarkoittaa, että saadaan buukattua paljon bändejä ja rakennettua Suvilahteen hienot puitteet. Festivaalin koko takaa monipuolisen artistikattauksen: on populaaria Lana Del Reytä, on Oranssin Pazuzun hevipauketta, on indietä, räppiä, rokkia ja taidemusaa. Isoksi kasvaminen ei ole rajoite vaan mahdollistaja. Juuri Flow’n suuruuden vuoksi iso osa kotimaisista indiebändeistäkin pääsee esiintymään edes kerran vuodessa isolle yleisölle.

    Muutenkin tämä ajatus, että pieni on aitoa ja iso ei, ei mitenkään pidä vettä. Sisältö näissä ratkaisee, ei koko. Sama se on ihan yksittäisillä keikoillakin. Joskus on hienoa olla stadionilla 30 000 ihmisen joukossa kuuntelemassa Bruce Springsteenia ja sitten toisella kerralla vaatekaupassa 30 ihmisen kanssa nauttimassa Janne Laurilan soolokeikasta.

  2. ”…eikä kelpaa massasta erottujien identiteettiprojektiksi.”
    Tää on itsestä kiinni. Jos rakentaa minuutensa yhden viikonlopputapahtuman varaan, fine, mutta mä en oikein osta sitä ajatusta, että ennen Flow oli jotenkin spesiaali pienen porukan juttu ja nyt se on pilalla, kun paikalla on 50 000 muutakin tyyppiä.

    Mä vihaan sitä, että Flow ja pienet kaupunkifestarit asetetaan toisiaan vastaan. Että jos käyt Naamoissa tai Bättre Folkissa tai Uudessa Tampereessa tai missä ikinä, että se olisi jotain hienompaa. Hienoahan se on, aivan perkeleen upeata, mutta niin on Flow’ssakin.

    Juttu on kuitenkin niin, että kaikki  nämä tapahtumat ovat osa Suomen eloisaa kaupunkikulttuuria. Jos joku on sitä mieltä, että Flow on liian iso omalle identiteetille, sekin on ok. Samalla tavalla joku käy Robbie Williamsin keikalla, joku tykkää oopperasta ja joku jääkiekosta. Mut ei nämä ole mitenkään toisiltaan pois.

  3. ”Juuri Bättre Folkin kaltaisia pieniä ja eksklusiivisia festivaaleja ihmiset haluavat.”
    Mitkä perkeleen ihmiset? Joku haluaa sitä, joku toinen haluaa jotain toista. Se, että meillä on muutama tyyppi, jotka viettää kesänsä muualla kuin Suvilahdessa, ei vielä tarkoita sitä, että ”ihmiset haluaisivat” sitä. Mä ymmärrän, että jos haluaa sanoa jotain, välillä on pakko yleistää, mutta joku raja nyt siinäkin. Koska jos tuolle tielle lähtee, voi väittää mitä tahansa.

    Nykyään yleistotuus on kuitenkin se, että ihmiset haluavat isoja festareita ja tapahtumia. Niitä enemmän kuin mitään, enemmän kuin koskaan. Että esimerkiksi Yö voi vetää Hartwall Areenan täyteen, mutta Pakkahuonetta ei, koska ihmiset haluavat ilmiöitä.

    Ja jos ihan matemaattisesti ynnätään Flow Festivalin kävijämäärä ja muiden pienempien tapahtumien vastaava, kumpaa ne ”ihmiset” näyttävät enemmän haluavan?

  4. ”Massojen myötä ainutlaatuisuus on hävinnyt.”
    Paskanmarjat on. Eilenkin mulla on monta ainutlaatuista hetkeä Flow’ssa, eikä niillä ollut mitään tekemistä sen kanssa, kuinka monta muuta ihmistä lähistöllä oli. Keikat ovat ainutlaatuisia, ja kaverit. Ja ihan oikeasti. Monta Flow’n kaltaista festaria on maailmassa, verrattuna vaikka siihen, monta pienempää vaihtoehtofestaria on Suomessa?

    Vai ymmärränkö mä ainutlaatuisuuden tässä jotenkin väärin?

  5. ”Näillä pienillä festivaaleilla esiintyjät ovat toissijaisia.”
    Tämä on totta. Mutta niin se on totta muillakin hyvillä festareilla, isoilla ja pienillä. Esimerkiksi Iskelmäfestareiden mökit (joiden kapasiteetti taitaa olla nykyään jotain 4000 ihmisen luokkaa) varataan aina loppuun festaria seuraavana maanantaina. Siis vuotta ennen festivaalia ja noin puoli vuotta ennen kuin ensimmäiset artistit julkistetaan.

    Festarin koko ei ole tässäkään se juttu, vaan festivaalin identiteetti.

Jees. Toki artikkelissa on hyviäkin pointteja, mutta ne on piilotettu teennäisen vastakkainasettelun taakse. Ens kerralla sit parempia väitteitä, eiks joo?

Kuva: Flow Festival / Konstantin Kondrukhov

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s